17 november 2011

Hör och häpna!

.
Eller rättare sagt; läs och häpna. Den "fina" restaurangen Gastro i Helsingborg har avbokningsregler. Nä, det är inte en resa det handlar om. Jag har ätit där tidigare, inte varje dag men ändå, och det är gott men dyrt. Inte outstanding gott men gott. Nu skulle jag boka bord för att fira mannens födelsedag. Jag råkar gå in på deras hemsida och då står det bland annat såhär:
.
Avbokningsregler: 1-8 gäster, vid avbokningar senare än 48 timmar före ankomsten, eller vid utebliven ankomst kommer vi att debitera 600 per bokad gäst.
.
Håll i hatten! Är de alldeles från vettet? Vem vågar boka då? Från 9 gäster upp till 20 är det ännu värre regler. Jag fattar att det kan bli halvjobbigt om ett sällskap på 20 gäster avbokar men 2-3 stycken! Om någon av oss två blir sjuk i dessa influensatider ska vi pynta 1200 kronor då? Eller ska bara en av oss gå för då kostar det bara 600 konor plus det man äter där och då - ensam. Eller om vi är 4 stycken som bokar för att umgås men någon blir sjuk så att vi behöver och vill skjuta på kvällen. Vem har råd med det?
Så jäkla mycket fina råvaror kan ju inte gå till spillo för några få personer. Hur är det med deras planering då? HUR klarar andra restauranger denna planering? Ingen av mina vänner och kollegor jag har talat med har hört något liknande. Hur går det till när de ska jaga in pengarna? Inkasso? Så vad säger ni? Är det någon som hört talas om detta förut??? Herrejösses!

PS. Jag bokade inte bord endast på grund av dessa fasoner (som min mormor skulle kalla det) så det blev en annan restaurang som fick våra pengar den kvällen. Flera jag har talat med säger att de inte kommer att gå dit mer, när de får höra detta. Så det kanske inte är så bra planering av restaurangen i längden ändå?
.

 

1 kommentar:

  1. Nej tack, hit vill vi inte gå. Kanske har dom blivit för stora (och stöddiga) Tror inte bokningsavg. kommer att hålla så länge. Hit kommer man nog att kunna gå med väldigt kort varsel så småningom.

    SvaraRadera