25 maj 2009

Kött som kött?


Mitt favoritkött är helt klart lamm. Mest för att det är gott och faktiskt har en smak. Men jag tycker också att det känns som ett sunt kött. Lamm och fårhållningen är, vad jag känner till, ganska bra och det är viktigt för mig hur djuren har det när de är i livet. Deras väg till döden är också viktig och jag önskar verkligen att alla djur fick en stressfri tur till slakteriet. Helst skulle jag vilja att de fick dö "på plats" och slippa transporteras. När de väl är döda har jag inget problem med att vi äter kött men jag önskar att det har det bra under tiden de lever.
.
Visst äter jag ko, gris och fågel också men till de som fortfarande tror "att lamm smakar kofta" brukar jag säga att av kyckling får man salmonella, av nöt får man galna-ko-sjukan och av gris får man trikiner men av lamm får man inte så mycket. Varför är de dem som inte äter lamm som alltid säger att det smakar kofta, föresten? Om de inte äter lamm vet de ju inte hur de smakar? Tydligen tuggar de på ullkoftor i alla fall.

Jag är också mycket glad för allt sorts vilt. Det har också en härlig smak och en bra kvaliten på köttet. Men jakten då? Jag har själv varit med och sett en lyckad jakt när en råbock har stått i skogen och tuggat i sig gräs i godan ro och fått ett välriktat skott, fallit ner och dött på sekunden och allt är fortfarande tyst och stilla i naturen runt bocken, trots skottet. Ingen märkte något, allra minst bocken. Ingen stress i trånga lastbilar, inga ramper att halka på, inga kompisar som skriker av skräck. Lungt, snabbt och tyst i djurets invanda miljön av en skicklig jägare. Inget lidande. Däremot finns det för många dåliga jägare ute i markerna och vissa verkar inte vara riktigt nyktra heller. De ser ju inte skillnad på svampplockare, hundar eller jaktkamrater. De ska så klart inte ha vapen alls och riskera att skadeskjuta viltet eller andra djur och människor heller för den delen. De gör verkligen dålig reklam för jakten.
.
Jag har stor respekt för de som väljer att inte äta kött alls. Men lite svårare för dem som tycker att det är mycket bättre att äta en stackars gris som stått trångt i ett stall, utan frisk luft och haft en skräckfärd till slakteriet.....än att äta ett djur som dött knall och fall i sin skog. Just nu är det debatt om de danska grisarna som blir slagna och står så fastkilade att de inte kan röra sig, än mindre ligga ner. DET tycker jag är vedervärdigt och helt otroligt korkat av oss människor när det inte behöver vara så. Har vi inte kommit längre i vår utveckling än att behandla djuren så? Jag kan kanske inte förändra världen men jag köper i alla fall inte dansk gris sedan länge. Och tack och lov att vi får rapporter då och då så att vi konsumenter genom information faktiskt kan välja vad vi ska köpa för kött. Jag förstår att det finns många djur som blir till mat och som haft ett helvetes liv men genom information kan vi kanske få mer vetskap om vilket kött vi faktiskt kan köpa och äta med ett ok samvete. Det finns mindre gårdar som säljer kött från "glada" djur som haft ett bra liv och det är hedervärt tycker jag. Tillbaka till viltkött: i detta fall vet jag i alla fall att djuret haft ett värdigt liv innan djuret hamnar på tallriken!
.
Däremot äter jag helst inte kalv, "vanlig" kalv skulle säkert gå bra för det är just gödkalven som har haft ett förfärligt liv, även om det är kort. Eftersom det i många länder anses fint med ljust kött så föds gödkalven upp endast på mjölk och inget kraftfoder. Vilket leder till att kalven får kraftig anemi (blodbrist) och lider svårt innan den slaktas. Eftersom alla röda blodkroppar förstörs så blir köttet ljust och kalven mycket svag, apatisk och får svårt att andas. Just i Sverige har vi inte så stor uppfödning av gödkalvar sägs det och visst har EU fått lite mer regler men hur efterlevs reglerna när människorna tycker det är hippt att köttets färg ska vara snyggt?
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar