24 juli 2009

Sushi


Igår åt jag lunch med Anna och det blev sushi. Men nu måste jag gnälla lite. Är det för mycket begärt att de som arbetar inom matbranschen ska ha ordentliga kunskaper när det gäller mat?
Det har hänt flera gånger att jag sagt att jag inte tål skaldjur och personalen på restaurangen tittar på mig som att jag vore en grön gubbe från mars. Är det så ovanligt med allergier och är skaldjur speciellt ovanligt? En restaurang som håller på med mat borde väl ändå veta hur man hanterar vissa allergier? Jag åt ibland på ett sushiställe där jag sa: "En dagens sushi, men jag tål inte skaldjur". De svarade: "Det fixar vi". Och så fick jag räkorna utbytta mot lax istället. Enkelt, bra service och kunnigt folk. En annan gång på en annan sushirestaurang sa jag samma sak och tjejjen glodde på mig och följande konversation uppstod:
.
"Eehhh....nähä.....men vill du ha vegetariskt då"?
"Nä, jag kan ta lax eller annan fisk".
"Jaha, så du kan äta fisk"?
"Ja men inga skaldjur, alltså djur med skal runtom".
"Kan du ta mussla istället"?
.
Man häpnar! Kändes inte helt säkert att äta där. Om man är lärare i historia, kan man inte lite om kungar då? Om man är polis, kan man inte lite om lagen då? Om man är sjuksköterska, kan man inte lite om sårvård då?
.

2 kommentarer:

  1. Håller med.. det är väldigt vanligt med skaldjursallergi och nog borde personalen kunna tänka till lite?

    SvaraRadera