22 oktober 2011

Variant av husmanskost

.
Det är så gott med enkel mat. Alltså mat som man kan svänga ihop en vardag men som ändå känns lite lyxig mitt i veckan tycker jag. Ta tex detta tips på, vi kan kalla det pannbiff, och gör till din egen variant. Gott blir det. Såhär gör jag:
.
Jag använder lammfärs som jag blandar med lite kryddor som finns hemma. Tex viltfond, sweetchilisås, senap, vitlök eller annat gott. När jag är nöjd med lammfärsens blandning så petar jag i en bit fårost i varje pannbiff. Sen bryner jag dem i stekpannan med mycket smör (ej margarin) och sen låter jag dem steka färdigt i ugnen. Medan biffarna är i ugnen häller jag i vispgrädde i stekpannan och låter det sjuda en stund. Eventuellt har jag i finhackad lök och lite soya eller en buljongtärning. Enkelt och gott. Tillbehör kan vara sallad om man äter GI eller LCHF och gör man inte det så finns ju alltid potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar