18 augusti 2009

Blåbärssylt


Jag fick blåbär av ett par vänliga själar som hade plockat egna blåbär. Jag är galen i blåbär nämligen. Det är definitivt mitt favoritbär. Jag kokade blåbärssylt av dessa blåbär och det räckte precis till en burk. Jag har inte varit någon hejare på att sylta och safta men det var ju jättelätt att koka sylt med syltsocker upptäckte jag:) Jag hade i en halv vaniljstång också för extra lyxig blåbär. Jag ska njuta av denna sylt och jag ska nog inte bjuda någon hi..hi..
.

2 kommentarer:

  1. Är inte heller någon hejare på sylt och saft men
    om du säger det är lätt så kanske man skall prova hur mycket bär gick åt till en burk?

    SvaraRadera
  2. Ca 400 g bär. Såhär gör man:
    Till 500 g bär ta 2,5 dl syltsocker, blanda det lite i en kastrull, koka upp och låt puttra 10 minuter. Häll på varma, rena burkar/burk. LÄTT VA ?

    SvaraRadera