27 april 2009

Hemmagjord pesto


En hemmagjord pesto smakar allra godast tycker jag. Detta recept har jag fått av mina goda vänner i Stavanger. Hos dem får man världens godaste pesto. Trots att jag härmar receptet så gott det går är peston alltid godast just i Stavanger! Men det är nog så att mängderna i receptet inte är så exakta. Man får improvisera lite men jag ger en vägledning på ungefär vilken mängd man kan ha och så får ni själva lägga till och dra ifrån. För smaken är ju som bekant som baken.
.
Pesto
.
Färsk basilika (1 kruka)
Olivolja (ca 1 ½ dl)
Riven parmesan (ca 1 dl)
Pinjenötter (ca en näve)
Pressade vitlöksklyftor (ca 2 st)
Flingsalt och svartpeppar (efter smak)
.
Finhacka allt utom vitlöken (det blir bättre med hackat än med mixat) men vill du ha en mildare vitlökssmak så kan du finhacka även den. Rör om till önskad smak och konsistens. Denna pesto är god att ha som tillbehör till ett gott italienskt bröd.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar