10 september 2009

Kyckling med jordnötssås


Jag har provat flera recept på jordnötssås och har hittat det som jag tycker är det godaste receptet. Receptet är också enkelt och man behöver inte stå och hacka en faslig mängd jordnötter. Nä, inget hackande av jordnötter alls faktiskt. Första gången jag fick denna variant av jordnötssås var hos våra vänner i Stavanger, sedan justerade jag receptet lite och lagar såsen med jämna mellanrum. Tack för receptidén Ole!
Laga till kycklingfiléer på valfritt sätt och lägg kycklingen i såsen ett par minuter innan servering. Servera ris och en sallad till det.
.
Jordnötssås (ca 4 pers)
.
1 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
smör eller olja att steka löken i
1 rågad dl jordnötssmör
2 msk soja
1 burk kokosmjölk
3-4 msk sweet chilisås
Fräs den gula löken i lite av smöret/oljan, blanda i de resterande ingredienserna och låt puttra 5 minuter. Lägg i den tillagade kycklingen och veva runt någon minut. Klart!
.

1 kommentar:

  1. Enkla rätter gillar jag, skall prova någon dag.

    SvaraRadera