04 oktober 2009

Mini scones


I morse gjorde jag miniscones. De blev bra men kanske inte så att de svepte mig av stolen precis. Jag gör nog större scones till nästa gång då det blev lite väl pyssligt att ha smör, marmelad och ost på dessa små. I receptet står det att man ska ha sylt och grädde till men jag körde de pålägg jag brukar ha. Men det var ju lite kul att prova så klart och det passar nog bra om man vill ha ett "afternoon te party". Här är receptet för den som vill. Jag halverade mängden och det räckte för 2 personer.
.
Mini scones
.
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
50 g smör
1 dl mjölk 3%
1 dl vispgrädde
Blanda de torra ingredienserna och nyp sedan ihop det med smöret. Rör ner grädde och mjölk och blanda snabbt till en deg. Häll ut degen på mjölat bakbord och platta till degen till ca 2 cm höjd. Ta ut rundlar men en äggkopp eller ett glas ca 4 cm diameter. (Arbeta inte degen mer än nödvändigt). Lägg de små sconesen på en plåt och grädda i ugn ca 10-12 minuter 225-250 g värme.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar