17 februari 2009

Boktips


Jag har läst ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara” av M.E. Nilsson och kan rekommendera dem till de som är intresserade av vad vi egentligen äter fast vi tror att vi äter något annat. Fast det är ingen upplyftande läsning. Jag kommer att återkomma med viss information som finns i dessa böcker med tiden. Då får du som inte har lust att plöja igenom böckerna en chans att hänga med på tillsatsernas och fuskandets mat-habrovinklar. Vet ni till exempel hur man gör margarin? Jo, man tar fettet ur oljefröer med hjälp av extraktionsbensin och behandlar fettråvaran med fosforsyra och neutraliserar det med lut. Sen bleker man oljan. Men för att tvätta bort lösningsmedelsrester gör man en deodorisering och då tvättas även smak och lukt bort. För att denna gråa gegga nu ska få en fastare form härdas fettet med hjälp av vätgas och nickel. Nu måste det till lite tillsatser för att det ska likna smör, så i med aromämnen, förtjockningsämnen och emulgeringsmedel. Hur nyttigt är detta? Vad innehåller då Bregott som är ett alternativ? Jo, grädde, rapsolja, salt och mjölksyrakultur. Det enda tillsatta är vitaminer. Men det är ju FETT? Ja, då kan man ta lite mindre och gå en promenad. Jag är i alla fall inte övertygad om att alla kemiska tillsatser är så bra för kroppen. Undra om man kan promenera bort tillsatserna?

Nästa gång jag slår ett slag för matens kvalitet ska jag nog berätta för er hur gammal färskpressad juice egentligen är. Eller så berättar jag lite om LCHF ideologin som förklarar för oss att man inte blir fet av fett utan av kolhydrater, eller GI eller IFD kosten. Eller så kanske jag bara lägger ut ett gott recept som ett litet mattips till er som undrar vad ni ska laga för middag.
.

1 kommentar:

  1. Håller helt med om margarin och fett biten. Ruskigt egentligen.

    SvaraRadera