21 februari 2009

Soppa på vintern


....kan vara riktigt gott, särskilt om den är hemmagjord. Idag när Hanna hälsade på mig så tyckte jag att det passade bra att göra en grönsakssoppa till lunch och lite vitlöksbröd till det. Ute är det nämligen snö och kallt och inne kan man tända ljus och njuta av den varma soppan medan man avverkar allt som hänt sedan sist man sågs. Ganska bra när man ska prata mycket för soppan är ju bara och svälja och det blir inte så mycket tuggande mitt i samtalet:) Tack och lov så gillar Hanna soppa men jag vet att det inte är alla som gör det.

Jag improviserade med de grönsaker jag hade hemma så det blev persiljerot, morot, zuccini, röd lök, grönsaksbuljong, hönsbuljong, salt, peppar och lite vitlökspulver. Jag skar grönsakerna i mindre bitar, slängde ner allt i en kastrull och lät de koka mjuka i buljongen. Buljongvattnet ska knappt täcka grönsakerna. Sen är det bara att ta fram handmixern och väsnas lite. I detta läge är soppan oftast naturligt tjock och då späder man med lite mjölk eller grädde till önskad konsistens, ingen redning behövs. Vitlöksbröd finns i många varianter, dagens bröd blev en typ av snittar. Vanligt fullkornsformbröd, smör, pressad vitlöksklyfta och dragon och bröden är i ugnen ca 8 minuter och skärs på snedden.

Vi åt hemmagjorda semlor till efterrätt, behöver jag tillägga det?
Nä, tänkte väl det.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar