27 februari 2009

Nya grepp


Denna rätt provade jag att laga för några dagar sedan. Ibland blir man trött på att laga samma repertoar och denna rätt hade lite nya grepp. Den blev helt ok. Vill man ha den helt vegetarisk så tar man bara bort baconet. Det är inte så poppis här hemma att säga att man ska servera linser eller bönor. Minen på sambon blir lätt misstänksam och jag ser att tanken på spontan matvägran fladdrar förbi. Men uppfostrad som han är smakar han alltid. Detta recept gömde linserna på ett fiffigt sätt tycker jag. Rätten blev klart godkänt för linserna var uppätna även på den tallriken som inte tillhörde mig. Ursprungsreceptet är från Systembolagets tidning men jag ändrade lite.

Vitlöksbakad Portabellasvamp med senapslinser
(ca 2-4 pers)

Börja med:
Valfritt antal av morötter, persiljerot och potatis skurna i bitar
2 röda lökar, klyftade
Salt, peppar, olivolja och lite timjan eller annan ört eller honung

Lägg ovan nämnda ingredienser på en plåt och sätt in i 200 grader varm ugn ca 40 minuter (kan variera) Rör runt då och då.

Fortsätt med:
4 stora portabellasvampar, dra bort svamparnas hattskinn så blir de ej sega
Vitlökssmör av 4 msk smör, 6-8 pressade vitlöksklyftor, hackad persilja

Bred vitlökssmöret på svampens undersida och lägg dem i ugnen ovanpå på rotsakerna när det är ca 15 min kvar. Rör ej runt efter det.

Blanda 1 tetra förp. (380 g) Zeta linser (som är sköljda) med senapsdressingen

Senapsdressing:
½ msk fransk senap, 1 äggula, 1 di rapsolja, 1 msk citronsaft, salt, peppar och valfria örter och en liten pressad vitlöksklyfta. Blanda ihop detta och sist i med oljan, droppvis under vispning.

Stek 2 förp. tärnad bacon att strö över svamp och rotsaksblandningen när den är klar.

Servera gärna svamphattarna på en bädd av linser så står de stadigt.

Ha en härlig fredagskväll. Det ska jag ha med mat & vin och Let's Dance, mitt favoritprogram!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar