22 februari 2009

Dagens bakverk


När Roger var här idag och fikade så hade jag bakat muffins. Det verkade som att dessa bakverk gick hem för det slank ner ett gäng muffins till kaffet för oss alla tre. Själv är jag riktigt nöjd med dem. Jag ska spara receptet. Jag improviserade lite för i grundreceptet ska det vara rivet äpple också men det får jag inte min sambo att äta. Varm frukt, nä det går han inte på, så jag tog bort äpple och tillsatte lite kardemumma istället. Vill ni ha receptet?

M(andelmassa) K(ardemumma)
Muffins
12 muffins

Smält 125 g smör och låt det svalna.
Vispa 2 ägg och 2 dl socker.
Blanda 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver.
Rör ner 2 dl mjölk och det avsvalnade smöret i ägg-och sockerblandningen.
Tillsätt mjölet och 1 krm stötta kardemummakärnor och blanda samman.

Fyllning: 1 dl grovriven mandelmassa. Fördela den rivna mandelmassan i formarna. Fyll formarna nästan upp till kanten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min i 200 grader.
.

1 kommentar:

  1. Jag är verkligen lyckligt lottad som har förmånen att få ta del av den fantastiska matlagningen som Ylva står för... /"Sambon"

    SvaraRadera