20 mars 2009

Fredagsfrågan


Det skulle vara trevligt att höra vad ni har för tips före själva huvudrätten, om ni har bjudit goda vänner på middag. Brukar ni ha något litet enkelt till drinken/vinet innan maten eller har ni en förrätt eller kanske både och…? Just något till drinken är jag dålig på. Jag gillar nämligen att ha det förberett men jag gillar inte att servera tex små snittar som har blivit sunkiga av för mycket vätska från fyllningen. Typ crostini med pesto. När oljan har runnit ner en stund i crostinin är den mjuk. Känner ni igen det? Jag tar tacksamt emot era fiffigaste lösningar. Är det både enkelt att göra och gott så är det bra och är ni så kreativa så att ni har något bra tips som inte innehåller skaldjur så är det lysande. Nästa vecka lovar jag att lägga ut fler recept.

1. Tips på gott tilltugg?

2. Vad gör ni för förrätt som brukar bli uppskattad?

Här är mina svar:
1. Pyttesmå brödbitar med en liten bit pate´toppad med cumberlandsås.
2. Rostat bröd med gucamole på och toppad med strimlor av gravad lax.

Trevlig helg!
.

6 kommentarer:

  1. Här är Camilla´s svar:

    1. Rödbetts snittar med chevre, valnöt och toppa med honong. In i ugnen. Super gott!

    2. Vitöks rostat bröd med mozzarella, tomat, basilika, rödlök olivolja flingsalt och svartpeppar.

    SvaraRadera
  2. Jaha, näe,jag e ingen fena på tilltugg. Inte heller förrätt tyvärr. Jag uppskattar dock ett gott sällskap ;-) När kan vi ses? kram kram

    SvaraRadera
  3. 1. är inte så bra på tilltugg.. men har gjort minipizzor någon gång annars går det bra med olika goda nötter.
    2. "svensktallrik" med gröna laxbollar,rensteksrullar, bottenvikskorgar. klarar man skaldjur... är vitlökskräftor i avokado en riktigt höjdare

    SvaraRadera
  4. Snapas e lite kul. Finns ju små gafflar man hänger på snapsglasets kant, där man hänger lämplig munsbit.

    SvaraRadera
  5. Ett gott tilltugg tycker jag är att enkelt ha dipp med grönsker.

    En kalas förrätt är färsk sparris med hollandaisesås och löjrom. Fantastiskt gott;)

    SvaraRadera
  6. Gott drinktilltugg är att fylla små krustader med Gorgonzola och Portvinsgele, sen in en kort stund i ugnen så att det bubblar till. Mums!

    SvaraRadera