01 mars 2009

Matminnen


Alla har vi våra matminnen och jag kommer att berätta några av mina matminnen här på bloggen. Ett av dem handlar så klart om semlor. När jag var liten (på den svartvita tiden) så var jag ofta hos min kära och mycket snälla mormor på helgerna. Min mormor brukade laga god mat till mig och särskilt gott var höns med ris och curry! Det kanske inte låter så gott och jag vet inte om det skulle smaka lika gott idag men minnet av den maträtten är starkt positivt. Nå ja, åter till semlorna….När jag var hos henne och det var ”semmeltider” så köpte hon ALLTID varsin semla både på lördagen och söndagen för säkerhets skull. När vi kom från konditoriet och hon dukade upp semlorna till oss så lyfte hon på semlans hatt och sockrade rejält på grädden. Det tyckte hon var extra gott, så strösocker på semlorna var ett måste. På lördagen var det melodikrysset och lördagens extra söta semla avnjöts i samband med det radioprogrammet. Inte riktigt vad som rekommenderas idag precis, då syftar jag på sockret.... inte på melodikrysset. Bara tanken med socker på semlorna känns avlägset idag och alldeles för sliskigt. Men då var det gott.

Bilden är från 2002 och min mormor har lånat mina solglasögon. Poppigt värre. Bara elgitarren som fattas.
.

1 kommentar:

  1. Semla och melodikryss, måste testas - avstår dock från xtra sockret tror jag.

    SvaraRadera