06 mars 2009

Skaldjur - djur med skal


På bilden har sambon just beställt in en risotto med musslor när vi var på Sicilien i sommras. Rätten var tydligen utsökt men jag kunde inte smaka. Jag tål tyvärr inte skaldjur och det är jag ledsen för eftersom det är så himla gott. Jag har tydligen utvecklat allergi med tiden och är testad via blodtest för att se om det verkligen var skaldjur jag inte tålde.... och det var det. Då var det inte helt lätt att vara på en ö i medelhavet och inte äta skaldjur då de flesta rätter hade just det i maten.

Innan jag blev allergisk så åt jag helst hummer, pilgrimsmusslor och kräftor som var ”top of taste” på min lista. Tänk bara: gratinerad hummer eller hummersoppa. Men även en räkmacka är ju underbart. När det var kräftskiva åt jag två paket kräftor själv, så gott tyckte jag att det var. Hm…ibland undrar jag om jag överdoserade skaldjuren. En dag, för ungefär tio år sedan, efter en kräftskiva fick jag en allergisk reaktion (anafylaktisk chock) och den kom ”som en blixt från en klar himmel”. Det var läskigt. Efter utredningen så var det slut med det roliga, alltså att äta skaldjur. Nu får jag bara titta på när andra äter dessa goda ting. Så ni som kan äta skaldjur NJUT för man vet aldrig när allergin slår till.

En annan grej som brukar bli svårt för vissa som ska bjuda på middag är att hitta på en förrätt när jag inte äter skaldjur. Som om alla förrätter alltid består av räkor, hummersoppa eller dyligt. Men eftersom jag tål allt som inte är skal-djur, alltså inte har skal runt sig så går det bra med fisk och rom. (Undantaget bläckfisk som tydligen ska ha samma proteiner som skaldjur). Genast så kan man trolla med alla former av gravad eller kallrökt lax till en smaskig förrätt. Vad sägs om något så enkelt som en fylld avokado med lite rom, dill, creme fraiche och smått skuren gravad lax i. Lätt som en plätt.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar